V nabídce internetových agregátorů se letos objevilo již přes 808 tisíc ojetých aut. Střední hodnota ceny se vyšplhala na rekordních 199 000 Kč a věk stoupl na 11,2 roku.
Český trh ojetin nabídl letos již o 9 000 aut více než za celý rok 2022. Nabídka se tak vyšplhala na 808 000 vozů, což je po poklesu od začátku pandemie pozitivní trend. Auta z druhé ruky jsou však nyní nejdražší v historii. Nejčastěji je zákazníci pořídili za 199 000 korun, tedy o 17 000 dráž než o rok před tím. Za posledních devět let, kdy skupina AURES Holdings kontinuálně monitoruje evropský sekundární trh, je to vůbec nejvíce. V roce 2015 byla střední hodnota ceny ojetého vozu 119 900 korun. Nabízená auta jsou také vůbec nejstarší (11,2 let).
„Sekundární trh konečně po dlouhých třech letech od začátku pandemie začíná ožívat. V České republice přibude do konce roku meziročně zhruba deset tisíc aut, na Slovensku dokonce téměř třicet tisíc. V Polsku dojde naopak k meziročnímu poklesu o téměř dvě stě tisíc vozů. Ve všech zemích je ale z dlouhodobého hlediska znatelný nárůst v průběhu posledních devíti let, za která máme údaje z trhu k dispozici,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva společnosti AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. V České republice se doposud v nabídce českých internetových agregátorů objevilo 808 600 ojetých automobilů, na Slovensku 415 700 a v Polsku 1 920 800. Z nabídky českého a slovenského sekundárního trhu je 8,5 % aut zánovních, v Polsku tento segment tvoří jen 6 %. „Ve všech zemích evidujeme dlouhodobě nárůst poptávky po zánovních automobilech, které suplují nedostatkové nové vozy. Zatímco na českém trhu meziročně počet nabízených zánovních aut klesá, u polských a slovenských sousedů je trend opačný. Na Slovensku je dokonce nárůst meziročně o čtyřicet osm procent,“ doplnila Karolína Topolová.
Ve všech zemích, které skupina AURES Holdings sleduje, došlo k dalšímu navýšení mediánových cen. V letošním roce se v Česku ojeté vozy nabízely nejčastěji za 199 000 Kč, na Slovensku za 207 400 Kč (8 490 EUR) a v Polsku nejlevněji za 167 270 Kč (29 700 zlotých). To je v devítiletém sledovaném období v Česku o 66 % více, na Slovensku o 60 % a v Polsku dokonce o 134 %. Auta v nabídce od roku 2015 také výrazně zestárla na 11,2 let v Česku, 10,5 roku na Slovensku a dokonce 12,8 roku v Polsku.
Češi v letošní nabídce nejčastěji našli diesely (55 %), zatímco u benzíňáků to bylo 40 %. To je v devítiletém srovnání téměř srovnatelný podíl. Postupně ale přibývají elektromobily nebo hybridy, které zatím tvoří 2,3 % nabídky. „V roce 2015 se za celý rok objevilo v nabídce jen 175 plně elektrických automobilů a ani ne pět set hybridních. Letos to je již přes pět a půl tisíce elektromobilů a téměř deset tisíc hybridů,“ upřesnila Karolína Topolová.
Letošními nejčastěji nabízenými automobily byly opět Škodovky, které tentokrát zabraly všechna tři první místa – Octavia (9,7 %), Fabia (6,4 %) a Superb (3,1 %). Na Slovensku zákazníci mohli vybírat nejčastěji také Škodu Octavia (7,6 %), dále Škodu Fabia (3,8 %) a Volkswagen Passat (3,6 %). V Polsku je na prvním místě opět Opel Astra (2,8 %) a na dalších místech Audi A4 (2,3 %) a Volkswagen Golf (2,2 %). Zatímco v devítiletém srovnání se první příčky změnily minimálně, v desítce nejčastěji nabízených vozů došlo k posunům, a to i díky změnám ve výrobě některých modelů. Z elektromobilů pak mohli kupující vybírat v Česku nejčastěji z modelů Škoda Enyaq, BMW i3 a Tesla Model 3, na Slovensku Tesla Model 3, Nissan Leaf a BMW i3 a v Polsku Nissan Leaf, BMW i3 a Tesla Model 3.
Pokud jde o karoserie, nejčastěji jste mohli v letošní nabídce v České republice najít kombíky (28,9 %), SUV (26,7 %) a až jako třetí hatchbacky (20 %). To je v devítiletém srovnání velká změna hlavně pro SUV, které za tu dobu výrazně posílily na popularitě. V roce 2015 byly nejčastěji nabízenými také kombíky (36,3 %), pak hatchbacky (29,8 %), sedany (9,2 %), MPV (6,5 %) a až jako páté SUV (6,4 %). Podobná změna trendu v oblibě pseudoterénních aut je i v dalších zemích. V Polsku vedou hatchbacky (2023 – 30,2 %, 2015 – 41,3 %), SUV (2023 – 20,2 %, 2015 – 6,2 %) a kombi (2023 – 18,7 %, 2015 – 21,1 %). Na Slovensku vévodí SUV (2023 – 35,2 %, 2015 – 5,7 %), dále kombi (2023 – 25,2 %, 2015 – 33 %) a hatchbacky (2023 – 13,7 %, 2015 – 26,2 %).