Ceny české filmové kritiky 2024

15. Ceny české filmové kritiky, které pod moderátorskou taktovkou Jana Špačka proběhly v pražském prostoru ARCHA+, udělaly radost tvůrcům celkem sedmi děl. Nejlepším filmem uplynulého roku je podle českých kritiků a kritiček Amerikánka, snímek režiséra a producenta Viktora Tauše posbíral během večera přenášeného živě na ČT art celkem tři sošky. Další dvě připadly celovečernímu hranému debutu Veroniky Liškové Rok vdovy.

Ceny české filmové kritiky 2024

Amerikánka, příběh dívky vyrůstající v dětském domově v komunistickém Československu, přerostla během několika let z osobních vzpomínek v divadelní, a nakonec i filmovou adaptaci. Výsledkem je silně stylizovaná, surrealistická jízda, která nezapře své divadelní pozadí, a podle českých kritiků a kritiček také nejlepší film loňského roku. Rozjímání o mezigeneračních traumatech a nefungujícím systému vyneslo ocenění také režiséru Viktoru Taušovi a autorovi production designu a návrhů kostýmů Janu Kadlecovi.

Drama Rok vdovy nevypráví o smrti, jako spíš o životě po životě. Jak totiž jeho vyprávění plyne, věcně a citlivě ukazuje, jakou díru v životě zanechá nenadálá a předčasná ztráta životního partnera. Je u toho možná melancholický, nikdy ale citově nevydírá, a dovede dojmout, pohladit i pobavit. Veronika Lišková v psychologickém dramatu poprvé opustila dokumentární formu, hluboký zájem o člověka pod drobnohledem jí ale zůstal. Ocenění české kritiky získala Pavla Beretová za ztvárnění titulní role ženy, která se po náhlé smrti manžela musí vyrovnat se ztrátou a zároveň překonat útrapy kupící se byrokracie. Cenu převzal také Eugen Liška za nejlepší scénář.

Nejlepším dokumentem roku byl vyhlášen dynamický portrét fotografky Libuše Jarcovjákové v režii Kláry Tasovské s názvem Ještě nejsem, kým chci být. Není v něm jediný klasický kamerový záběr, nevystupují v něm mluvící hlavy, neobsahuje žádné dobové snímky ani zinscenované rekonstrukce. Přesto je jedním z nejsilnějších a nejautentičtějších svědectví z dob komunistického Československa, které kdy spatřilo světlo světa. Zážitek z něj je mnohovrstevnatý, emotivní a intimní, a jen stěží na něm lze najít cokoli negativního.

Jako nejlepší herec byl oceněn Oldřich Kaiser za roli nemluvného, novým sousedem i úřady zkoušeného protagonisty Zahradníkova roku. Režisér Jiří Havelka se ve snímku inspiroval reálnými událostmi i Čapkovou stejnojmennou sbírkou fejetonů. Výsledek je oproti Vlastníkům Mimořádné události určitě klidnější, pomalejší. Nesnaží se ani o velkou tragiku ani komedii, a stejně civilní a usazený jako jeho příběh a herecké výkony je i jeho výtvarno.

Cenu innogy pro objev roku obdržel autor citlivého rodinného dramatu Od marca do mája Martin Pavol Repka. Jeho prvotina překvapuje způsobem, jakým pomalu, klidně a v podstatě bez konfliktu ohledává své hrdiny – se stejnou láskou, se kterou v něm filmová maminka budí své děti. Podobný přístup je v dnešní uspěchané době a hladu po filmovém spektáklu překvapivým a skoro až hladivě meditativním zjevením.

V kategorii Mimo kino zvítězila krimi série Metoda Markovič: Hojer z produkce streamovací platformy Voyo. Hlavní postavu v dramatizaci životních osudů a nezvyklého profesního přístupu vyšetřovatele Jiřího Markoviče si zahrál Petr Lněnička. Mezi krátkými filmy bodovala animovaná černobílá žižkovská romance Hurikán v režii Jana Sasky.

Ceny české filmové kritiky 2024 (přehled oceněných)

Nejlepší film
Amerikánka – Viktor Tauš

Nejlepší dokument
Ještě nejsem, kým chci být – Klára Tasovská

Nejlepší režie
Amerikánka – Viktor Tauš

Nejlepší scénář
Rok vdovy – Eugen Liška

Nejlepší herec
Zahradníkův rok – Oldřich Kaiser

Nejlepší herečka
Rok vdovy – Pavla Beretová

Audiovizuální počin
Amerikánka, production design a návrhy kostýmů – Jan Kadlec

Cena innogy pro objev roku
Martin Pavol Repka – Od marca do mája

Mimo kino
Metoda Markovič: Hojer – Pavel Soukup, Jaroslav Hruška

Nejlepší krátký film
Hurikán – Jan Saska

Napsat komentář