Itálie, Rakousko a Řecko. To jsou nejčastější místa, kde v uplynulém roce trávili dovolenou nejbohatší Češi. V žebříčku popularity letos propadly USA. Jeden den dovolené je stojí průměrně 35 387 tisíc korun s tím, že jde o cenu za osobu. Za letenky nejvíce utráceli s leteckou společností Emirates. Vyplývá to ze třetího ročníku unikátní studie Luxury Travel Report 2025, která vychází z analýzy klientských dat cestovní kanceláře EliteVoyage. Ta se věnuje realizaci luxusního cestování pro náročnou klientelu.
Probudit se ve dřevem vonícím apartmá, vyjít na terasu, kde už je připravená snídaně, a mít překrásný výhled na kvetoucí rakouské louky a horské štíty. Den strávit na čerstvém vzduchu a podvečer v hotelovém wellness, které předčí veškerá očekávání. To je scénář, který podle výsledků Luxury Travel Report 2025 volí stále víc nejbohatších Čechů. Zatímco na prvním místě žebříčku nejoblíbenějších destinací se pravidelně umísťuje Itálie, Rakousko se za uplynulých dvanáct měsíců posunulo ze sedmé příčky na druhou. Pomáhá tomu dobrá dostupnost autem z Česka, a tedy snadná možnost krátké víkendové relaxace. Stabilní pozici v oblíbenosti si drží Dubaj či destinace v Indickém oceánu. Mezi destinace na vzestupu patří Japonsko, které se etablovalo jako oblíbené místo pro delší dovolenou. Skokanem je i Maroko, které si oblíbili klienti kombinující pobyt ve špičkových městských hotelech s pouští, horami či plážemi. S novým přímým letem z Prahy do Marrákeše čekáme, že zájem dál poroste.
„Luxusní cestování už není definováno konkrétními destinacemi. Klienti čím dál tím víc vyhledávají neopakovatelné zážitky a novým měřítkem kvality se pro ně staly emoce. Raději než místo populární na Instagramu zvolí místo, které je něčím výjimečné. Na to reagují i prestižní hotelové značky, které nyní více pracují s autenticitou a lokální identitou. V celém odvětví high-end dovolených sledujeme trend takzvané hyperpersonalizace, kdy se každá cesta tvoří na míru konkrétní osobnosti klienta. V průběhu roku chce navíc klient cestovat pokaždé v jiném módu – jednou jede na rodinnou dovolenou u moře, příště vyrazí na lyžování s přáteli a pak si dá romantický víkend ve dvou. Ultrapersonalizovaný přístup ke klientům, který je pro nás už delší dobu samozřejmostí, se nyní začíná uplatňovat napříč trhem. To klade stále větší nároky na travel designéry, jejichž úkolem je perfektně navnímat potřeby klientů tak, aby cestování přineslo požadované emoce,“ popisuje Petr Udavský, Co-Owner a CEO EliteVoyage.

Kratší plánování, více svobody
Uplynulý rok přinesl změnu ve struktuře poptávek po high-end dovolených. Zatímco obvykle EliteVoyage pečuje o stabilní klientelu, která se pravidelně vrací, v uplynulých dvanácti měsících k ní přibylo více než čtvrtina nových klientů. Šlo přitom o výrazně mladší klientelu, než jaká tradičně služby cestovní kanceláře využívá. Zatímco v předchozím roce činil průměrný věk klientů 53 let, letos to je 51,7 roku. Nejmladšímu klientovi, který si luxusní dovolenou letos platil, bylo sedmadvacet let, což je o osm méně než loni.
Mění se zároveň i cestovatelské zvyklosti nejmovitější klientely. Zkracuje se doba plánování cesty, klienti se rozhodují později, mění itineráře a často spontánně prodlužují pobyty. „Klienti hledají vzácnost, ale upřednostňují cesty, které se přizpůsobují jejich proměnlivým plánům a prioritám. Nejde přitom o impulsivnost, ale uvědomělou svobodu volby bez nutnosti rezervovat zážitek měsíce dopředu. S tím souvisí i změna sezónnosti. Klienti jsou otevřenější cestám mimo hlavní sezónu a samotné destinace se přizpůsobují klimatickým změnám,“ vysvětluje Štěpán Borovec, Operations Director z EliteVoyage.
Soukromí ve vile
Součástí Luxury Travel Reportu 2025 je také žebříček dvaceti hotelů s pěti hvězdičkami, které klienti EliteVoyage v posledním roce nejvíce navštěvovali. První příčku obsadil rakouský alpský Schlosshotel Fiss, který má přímý přístup na sjezdovku, spa a dobrou gastronomii. Na druhém místě se umístil butikový plážový resort BIJAL, tvořený výhradně vilami, který se nachází v turecké Antalyi. Každá z vil nabízí naprosté soukromí, privátní bazén a zahradu. Třetí místo patří rakouskému Rosewood Schloss Fuschl, který otevřel po kompletní rekonstrukci v roce 2024, je snadno dostupný autem a nabízí klidný pobyt u krásného jezera. Na čtvrté příčce se nachází řecký resort Porto Zante, který opět nabízí výhradně vily, vysokou míru personalizace a maximální soukromí. „Podle nás jde o nejlepší hotel v Řecku a vlastně jeden z nejlepších hotelů v celé Evropě. Okouzlí vás všudypřítomná preciznost a smysl pro detail,“ říká Petr Udavský z EliteVoyage. Páté místo patří pro letošek resortu Constance Lemuria na Seychelách, který bývá oblíbenou volbou pro golf a plážovou dovolenou na podzim a na jaře. Disponuje totiž jediným 18jamkovým hřištěm na Seychelách. Do finální dvacítky se dostal také například wellness hotel pro dospělé Forestis Dolomites, který je známý svým minimalistickým designem a udržitelností. Klienti si oblíbili rovněž pařížský Cheval Blanc, který poskytuje kromě špičkového servisu také dokonale vyladěný design, skvělé spa Dior a wellness. „Ze všech hotelů v Evropě se tento pyšní nejlepší zpětnou vazbou od klientů,“ říká Petr Udavský z EliteVoyage.
Emirates stále dominují
Třetí rok za sebou utratili nejbohatší Češi nejvíce peněz za letenky u letecké společnosti Emirates. Na druhém místě skončily Austrian Airlines a třetí byly Qatar Airways. U dálkových letů hraje při výběru aerolinky roli především její kvalita a úroveň pohodlí. Dalšími důležitými faktory jsou čas odletu a návaznost přestupů. U letů po Evropě jsou hlavními rozhodujícími faktory pro výběr letecké společnosti jednoduchost a rychlost, protože žádná komerční aerolinka nenabízí skutečně luxusní produkt. Většina klientů cestujících aerolinkami pak využívá před letem služby exkluzivních VIP salonků. Ty jsou zpravidla úplně odděleny od budovy běžného terminálu, check-in a bezpečnostní kontrola probíhá přímo v salonku a cestující odveze automobil přímo k letadlu.
Klíčovou součástí služeb cestovní kanceláře EliteVoyage je také realizování privátních letů. Většina klientů je nevyužívá automaticky pro každou cestu, ale volí je selektivně jako alternativní logistické řešení v závislosti na počtu cestujících, destinaci a srovnání s nabídkou běžných komerčních linek. Průměrná cena zpátečního letu činila letos 854 tisíc korun, což je více než 60procentní nárůst ceny oproti minulému roku.
Udržitelnost pomáhá byznysu
Globální výzkumy, které přináší Virtuoso nebo nezisková organizace Global Sustainable Tourism Council, potvrzují, že klienti se při rozhodování o cestách stále více zabývají i faktorem udržitelnosti. Stoupá počet globálních cestovatelů, které zajímají ekologické a společenské postoje hotelů či destinací. Ne všichni naši klienti to vnímají stejně. Pro někoho hraje udržitelnost významnou roli při rozhodování o dovolené, jiný toto téma vnímá okrajově. Samotný high-end cestovní ruch se však posunul od symbolických gest k promyšlené strategii. „Zatímco dříve se debata o udržitelnosti často zúžila na zákaz plastových brček, dnes je vnímána jako důležitý faktor spokojenosti hostů i ziskovosti. Chytřejší design snižuje spotřebu energie, vody i plýtvání potravinami, aniž by negativně ovlivnil kvalitu z pohledu hosta. Dnešní cestovatelé preferují autentický zážitek z každé destinace a udržitelnost to přirozeně podporuje,“ vysvětluje Stephen Bailey, marketingový ředitel EliteVoyage, který je zároveň firemním ambasadorem udržitelnosti. EliteVoyage se v roce 2022 připojila k programu udržitelnosti Pristine Mood, který vytvořila mezinárodní asociace profesionálů v luxusním cestování Serandipians. V reálu to znamenalo více než 60 kroků k udržitelnosti, které firma během posledních let provedla.
Polovina cest s rodinou
Kvantitativní data v reportu vycházejí z realizovaných cest 100 nejvíc utrácejících klientů EliteVoyage v období od 1. září 2024 do 31. srpna 2025. Každý z klientů během sledovaného období uskutečnil mezi jednou a dvaadvaceti cestami. Celá polovina cest proběhne s rodinou, 38 procent cest absolvují klienti v páru, v devíti procentech jedou ve skupině a ve třech procentech případů cestují sami. Anonymizovaná data z interního CRM systému byla doplněna o široké spektrum kvalitativních poznatků a analýz, které společně tvoří základ Luxury Travel Report 2025. Klienti nejčastěji působí ve financích a investicích, službách či průmyslu.
O společnosti EliteVoyage
EliteVoyage je cestovní kancelář se sídlem v Praze, která se věnuje realizaci high-end cestování pro náročnou klientelu. V rámci dlouholetých partnerství spolupracuje s předními hotely a zároveň působí jako nezávislý broker privátních letů a jachet. Společnost je členem mezinárodní asociace Serandipians, sdružující špičky v oboru hospitality, a současně jako jediná v Česku členem prestižních programů Belmond Bellini Club či Rosewood Elite. Loni se stala členem programu Four Seasons Preferred Partner a letos Mandarin Oriental FAN Club.
