Petra Hedorfer, předsedkyně představenstva DZT: „V prvních dvou letech pandemie dávalo mnoho cestovatelů po celém světě přednost návštěvě vlastní země. V roce 2022 již pozorujeme výrazné oživení zahraničních cest z Evropy a USA, na kterém se podílel i německý příjezdový cestovní ruch. Potěšující je vývoj cestování Evropanů po celém světě: Zde je Německo v žebříčku nejoblíbenějších destinací i v obtížném roce 2022 opět na druhém místě za Španělskem. V roce 2023 poptávka nadále roste ve všech regionech světa. Díky digitálním inovacím a zaměření na udržitelnější cestovní ruch budeme v roce 2023 dále rozšiřovat konkurenceschopnost Německa jako turistické země. Tuto strategii vnímají pozitivně jak zákazníci, tak mezinárodní cestovní ruch."
Mezinárodní cestovní ruch hodnotí obchodní očekávání příjezdového cestovního ruchu do Německa v první polovině roku 2023 optimisticky
Podle expertního panelu DZT pro cestovní ruch se příjezdové podnikatelské prostředí za 1. čtvrtletí 2023 od 1. čtvrtletí 2022 výrazně zlepšilo, a to z 10 na 46 bodů. Důvodem je optimistické hodnocení budoucích obchodních očekávání. Z přibližně 250 dotazovaných CEOs a Key Accounts mezinárodního cestovního ruchu, očekává 75 % pozitivní vývoj svého podnikání v Německu v nadcházejících šesti měsících.
Bilance 2022: Pokračování rostoucího trendu vývoje příjezdového cestovního ruchu
Podle Spolkového statistického úřadu vzrostl počet mezinárodních přenocování v Německu v roce 2022 meziročně o 120 % z 31,0 na 68,1 milionu. To znamená, že počet přenocování cizinců dosahuje 76 % rekordní úrovně roku 2019.
Nizozemsko vede žebříček evropských zdrojových trhů s 10,3 milionu přenocování a zároveň je Německo pro Nizozemce opět nejoblíbenější zahraniční destinací. Na druhém místě následuje Švýcarsko s 5,8 milionu přenocování. Na čtvrtém místě je Rakousko s 3,6 milionu přenocování. Polsko následuje s malým odstupem na čtvrtém místě a je prvním zdrojovým trhem TOP 10, který opět překročil svou předkrizovou úroveň. Nejvýznamnějším mimoevropským trhem jsou USA, které vygenerovaly 5,4 milionu přenocování a umístily se tak na celkovém třetím místě.
Postcovidové trendy příjezdového cestovního ruchu pro Německo: Přibývá cest do Evropy, cesty se prodlužují a přibývá online rezervací
Mezi zdrojovými regiony turistické země Německo se podíl evropských zemí na trhu během pandemie zvýšil ze 74 % na přibližně 80 % a v roce 2022 se na této úrovni ustálil.
Podle nejnovějších údajů Europe Trend Telegram společnosti IPK International dosáhly soukromé a dovolenkové cesty do Německa 78 % úrovně před krizí a zotavují se rychleji než segment služebních cest (68 %). Německo nicméně může dále posilovat svou pozici přední destinace obchodních cest Evropanů.
Delší cesty na dovolenou z Evropy (79 %) se již blíží předkrizové úrovni více než krátké cesty (72 %). Cestovatelé z Evropy se v Německu zdrží v průměru 6,5 noci, což představuje nárůst o tři procenta. Cestovní výdaje na cesty z Evropy do Německa se zvyšují na průměrných 693 eur na cestu (plus osm procent). Podíl železnice a automobilů na trhu roste. Zatímco v roce 2019 si 85 % cestujících předem rezervovalo služby přes internet, do roku 2022 tento podíl vzrostl na 90 %.
Výhled 2023: Německo zůstává jednou z nejoblíbenějších destinací na světě
Podle průzkumu společnosti IPK International, který si DZT exkluzivně objednala pro veletrh ITB, bylo 71 % zahraničních cestujících po celém světě již na začátku roku pevně rozhodnuto, že v nadcházejících dvanácti měsících vycestují do zahraničí.
Německo se tak v současnosti řadí na třetí místo v celosvětovém žebříčku turistických destinací za Itálii a Španělsko a před Francii a USA.
K této pozici přispívá silná image značky Německo. Například v žebříčku Anholt Ipsos Nation Brands Index (NBI) z roku 2022 se Německo jako značka umístilo již poosmé na prvním místě ve srovnání 60 předních zemí světa. Kromě toho o konkurenceschopnosti Německa hovoří i jeho cenová úroveň. Podle průzkumů společnosti MKG Consulting 2022 činily průměrné ceny hotelových pokojů 100,80 eur za noc, což je výrazně méně než u evropských konkurentů.
Rostoucí záměry cestovat navzdory vyšším nákladům
Rostoucí ceny a vysoká inflace na evropských trzích i v USA již vedly k výraznému zvýšení cestovních nákladů v mnoha zemích v roce 2022. Podle zástupců mezinárodního cestovního ruchu v panelu expertů DZT Travel Industry bude tento trend pokračovat i v roce 2023. Celkem 92 % generálních ředitelů tak očekává další růst cen v řádu 20 %. V aktuálním průzkumu 72 % respondentů uvádí meziroční růst poptávky o 22 %.
Analýzy společnosti IPK International rovněž potvrzují, že zákazníci budou i v roce 2023 zahraničním cestám přikládat velký význam. Po výdajích za potraviny a zdraví jsou zahraniční dovolené na třetím místě z hlediska spotřebitelských preferencí – výrazně před výdaji za bydlení, volný čas, domácí dovolenou a oblečení. Tento trend potvrzuje i průzkum společnosti ETC: Téměř 60 % Evropanů hodlá v první polovině roku 2023 utratit za cestování stejný rozpočet jako obvykle. Přibližně 16 % dokonce plánuje pro toto období vyšší rozpočet na cestování.
Německo oblíbeným cílem pro dovolenou ve městě
Podle IPK mají potenciální cestovatelé do Německa zájem především o pobyty ve městech (61 %). Na okružní jízdy se chce vydat 29 % a 21 % plánuje dovolenou v přírodě na venkově nebo v horách.
Trendem je kombinace města a venkova: Podle průzkumů, které v prosinci 2022 pro DZT provedl Sinus Institute, si 54 % respondentů dokáže představit kombinaci dovolené ve městě s pobytem v přírodě a na venkově a 39 % by kombinovalo dovolenou v prázdninových destinacích s výlety do měst.
Udržitelnost je pro Německo jako turistickou zemi silným argumentem
62 % mezinárodních CEOs a Key Accounts v expertním panelu DZT pro cestovní ruch vidí posun v rezervačním chování směrem k udržitelným produktům. Více než tři čtvrtiny z nich již považují Německo za udržitelnou destinaci a téměř 60 % tento aspekt konkrétně uvádí na trh. Přibližně 71 % odborníků očekává, že v příštích třech letech budou udržitelné nabídky rezervovány ještě výrazněji.
Podle analýz, které pro DZT provedl Sinus Institute, je udržitelnost stále více zakotvena v různých oblastech žitých světů založených na hodnotách. Studie poprvé zkoumá výhradně žité světy založené na hodnotách souvisejících s cestováním v kontextu udržitelnosti a kultury na 19 zdrojových trzích. V budoucnu se bude DZT ve svých marketingových aktivitách věnovat právě těmto oblastem.
O DZT
Německá turistická centrála (DZT) je národním úřadem cestovního ruchu s hlavním sídlem ve Frankfurtu nad Mohanem. Z pověření Spolkového ministerstva hospodářství a energie zastupuje Německo jako zemi cestovního ruchu a na základě rozhodnutí Německého spolkového sněmu je tímto ministerstvem podporována. V úzké spolupráci se svými partnery z německého turismu, sdružení a hospodářských podniků DZT vyvíjí a komunikuje strategie a marketingové kampaně, aby nadále budovala kladnou image německých turistických destinací v zahraničí a podporovala cestovní ruch do Německa.
DZT reaguje na výzvy, spojené s restartem s třídílnou strategií obnovy:
- Zvýšení povědomí o značce a zostření profilu značky Turistická země Německo se zaměřením na udržitelnost a ochranu klimatu
- Řízení vztahů a přenos know-how k podpoře středních společností utvářející cestovní ruch
- Cíleně orientovaný průzkum trhu a analýza měnící se poptávky jako základ pro jednání založené na důkazech
DZT se zavázala udržovat dialog se zákazníky v dobách krize prostřednictvím anticyklického marketingu, začlenění změněných preferencí do komunikace, projevování empatie a vytváření inspirace.
Hlavní témata digitalizace a udržitelnost
DZT podporuje turismus orientovaný na budoucnost a ohleduplný k přírodě, v souladu s cíli spolkové vlády. Důraz je přitom kladen na témata týkající se digitalizace a udržitelnosti.
Téma týkající se trvalé udržitelnosti a ohleduplnosti k přírodě je již více než deset let ústředním tématem a strategicky se řeší ve všech oblastech společnosti, napříč všemi odděleními. Organizace přitom sleduje strategii tří pilířů, která spojuje externí přenos znalostí a doprovodný komunikační přístup s vnitřně organizační iniciativou udržitelnosti. DZT posiluje budoucí téma zodpovědného turismu tím, že umísťuje Turistickou zemi Německo do mezinárodní soutěže jako cíl cesty s udržitelnými a inkluzivními nabídkami. S vypuknutím pandemie covid-19 se posun v hodnotách směrem k větší sociálně-ekologické odpovědnosti v mezinárodním cestovním chování prohloubil.
DZT je průkopníkem při implementaci technologií zaměřující se na všechny smysly vnímání (virtuální, rozšířená a smíšená realita), při používání konverzačních rozhraní (např. hlasových asistentů) a aplikací umělé inteligence (UI), například v chatbotech. Za účelem zviditelnění turistických nabídek na marketingových platformách, které podporují umělou inteligencí, koordinuje DZT společný Open-Data projekt německého cestovního ruchu k vytvoření znalostních grafů.
DZT má zastoupení ve 25 zemích a řídí je ze své centrály ve Frankfurtu nad Mohanem.
Zdroj: Německá turistická centrála